Velkommen hit

Velkommen inn i mine lille matverden.

Jeg er en stor matentusiast, og hobbykokk, elsker å prøve nye oppskrifter, eller smake meg frem til en selvlaget .

I denne bloggen vil jeg skrive litt om mitt hage og planteliv som består mye av dyrking av tomater, chili, grønnsaker, frukt og urter. Og mye om forskjellige typer måter jeg prøver og foredle det jeg dyrker på, altså gode oppskrifter på forskjellige typer mat.
Ved siden av det vil jeg også legge ut oppskrifter som har fulgt meg i mange år, fra min gamle håndskrevende kokebok som jeg startet å skrive på da jeg var 16 år. Der er det oppskrifter fra familiens kjøkkenskrivere igjennom årene, og mange gode oppskrifter som jeg har samlet fra venner og bekjente og fra bøker og blader opp igjennom tidene.

Du finner linker til alle mine oppskrifter nedover i bloggen på venstre side, håper du også har lyst til å prøve noen av de.

Og send meg gjerne en mail (epelargon@gmail.com) eller skriv i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, eller om noe er uklart. Jeg prøver å svare så godt jeg kan.

Er du også interessert i tomater og chili vil jeg anbefale mine to andre blogger Lille tomat og Chiliglede.



søndag 1. desember 2013

Julens fruktkake

Julens fruktkake er noe jeg alltid synes det er stas å lage. Bare å hakke frukt,  legge den i litt konjakk og portvin deretter la den ligge å trekke til seg gode smaker i aller helst 1 døgn, får julefølelsen frem i meg. Dessuten er dette en kake som det er “innafor” å bake lenge før jul, ja gjerne i midten av nov, og senest i starten på desember.
CIMG4606
Man kan bruke den frukten man ønsker i kaken, bare man passer på at mengden stemmer. Jeg synes de slagene jeg bruker passer best for min smak, men den varieres med akkurat de sortene tørket frukt som du selv liker .
Oppskriften min fant jeg for 30 år siden i et ukeblad, og siden har den fulgt meg trofast hvert eneste år. Jeg baker den i min mormors 2 gamle brødformer, gammel nostalgi der også.
Denne kaken blir bare bedre av å ligge, og er du så heldig at du glemmer den til påsken har den bare blitt bedre og bedre så fremt den er lagret tett innpakket og kjølig. Ikke minst er det en eksklusiv og flott gave til den som har “alt”.
Slik er oppskriften:
  • 250 g smør
  • 250 g farin
  • 4 store egg, eller 5 små
  • 300 g hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 200 g tørket aprikos
  • 150 g tørket fiken
  • 100 g tørket fruktblanding (pakke)
  • 100 g coctailbær
  • 50 g rosiner
  • 100 g valnøtter (evt skålede mandler)
Ca 24 timer før kaken skal bakes så hakkes frukten opp i små biter. Bland alt i en bolle og tilsett litt konjakk og evt litt portvin. Rør godt sammen. Jeg bruker å tilsette litt mere når jeg ser frukten har trukket til seg væsken, slik at frukten får en god smak og kaken blir saftig og rik. Ønsker du en alkoholfri variant bruker du appelsinjuice eller alkoholfri gløgg til væske, istedenfor noe alkohol.
Så dagen etter skal det bakes, da røres smør og sukker røres hvitt og luftig. Deretter tilsettes eggene ett om gangen og røres godt inn. Tilsett litt av melet sammen med den opphakkede fruktblandingen og rør deretter inn vekselvis mel/bakepulver, nøtter og frukten.
CIMG4608
Når alt er blandet godt finner du frem 1 stor brødform på 2 liter, eller som jeg, 2 små brødformer på 1 liter hver. Du kan også bruke en rundt springform.
Fyll i røren i de/den formen du har valgt. Omtrent 3/4 full skal formen være.
Deretter skal kaken inn på midterste rille i en ovn på 160 grader. Og der skal den stå og kose seg i ca 90 min. Kjenn med kakenål når kaken er ferdig.
Jeg bruker å dekke den litt til i overflaten etter ca 1 time så den ikke skal bli for mørk i “toppen”.
Når kaken er gjennomstekt tar du den ut og lar den avkjøle seg på en rist i formen sin. Når kaken er blitt skikkelig kald pensler du den godt med portvin, sherry eller konjakk (eller noe annet godt) Her kan du også bruke appelsinjuice/gløgg hvis du vil ha den alkoholfri.
Kaken pakkes deretter godt inn i aluminiumsfolie, og legges kjølig til du skal bruke den. Jo lengre-jo bedre. Jeg bruker også å pensle den med portvin 2-3 ganger til før jul, da får kaken en himmelsk smak. Men dette gjør du som du ønsker selv.
Du kan servere den slik den er, eller f.eks pynte den med melisglasur toppet med coctailbær og nøtter. Kaken er mektig og kraftig på smak, så jeg ville ikke ha pyntet den med veldig mye søt pynt, da kan det fort bli veldig voldsomt, etter mn smak.
Lykke til.CIMG4610

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar :)